onsdag 3 april 2013

Bonus 2: Parlophone Pop! - Instant Hits, Singlar & Out-Takes... Vol. 1 (1980)

Det har varit mycket just nu, både på jobbet och hemma. Att då sätta sig ner och lyssna på musik, och även skriva lite om det har tyvärr inte varit möjligt. Kanske om man hade tagit tid från annat, men var tid har sin sak.

Igårkväll lyssnade jag och min son, på en gammal klassiker från 1980. Bra blandad svensk pop med Gyllene Tider, Japop, Lasse Lindbom Band, Niklas Strömstedt, Ulf Lundell mfl.
















Parlophone var i slutet på 70-talet och början av 80-talet ett stort skivbolag (iaf i sverige) som gav ut mycket svensk bra pop. Detta album består av diverse outtakes och outgivet material från bland annat ovan nämnda artister (komplett låtlista längre ner). En del av artisterna håller fortfarande på med musik, spelar in och turnerar andra hör man mindre ifrån.

Detta var Vol 1, och vad jag vet var det också den enda som släpptes. Jag kommer ihåg att jag redan när jag lyssnade första gången önskade att det även skulle komma en Vol 2. Kanske kan man nu få Parlophone i sverige att släppa tänkta Vol 2, med artister från denna era, med nya outgivna låtar!

Tycker fortfarande (33 år senare) om albumet, den visar på en stor tid inom svensk pophistoria. Halmstad som jag själv växte upp i, kallades på denna tiden för Sveriges Liverpool, musiken blomstrade och det var många olika popfester runt om i staden. 

Så om ni kan, leta upp albumet på nätet (t.ex tradera) eller hos någon lokal skivhandlare som säljer begagnade album, den är värd att ha i sin samling.

Låtlista:




Sida A

1. Rockfile - Marie i växeln (”Switchboard Susan”)
2. Magnus Lindberg - Tiden bara rinner iväg
3. Janne Andersson pop - (Du var) Min bäste vän
4. Gyllene Tider - Åh Ziggy Stardust (Var blev du av?)
5. Lasse Lindbom Band - För dina bruna ögons skull
6. Ulf Lundell - Precis som en kvinna (”Just like a woman”)
7. Basse Wickman - Brown eyed girl


Sida B

1. Basse Wickman - Son of Cathy´s clown
2. Lasse Lindbom Band - Kom och värm dig
3. Niklas Strömstedt - Snön är vit
4. Gyllene Tider - Ska vi älska, så ska vi älska till Buddy Holly
5. Janne Andersson pop - Till dig (”For you”)
6. Ulf Lundell - Tisdag morgon
























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar